Op naar het noorden van Laos

1 maart 2016 - Muang Khua, Laos

Dag 47: Na een hele slechte nacht in de sleeperbus van Pakse naar Vientiane (matras was een houten plank met een stukje textiel erover. En een groep Laotiaanse oude vrouwen die besluiten om 3 uur snachts een theekransje te houden) zijn we uiteindelijk heelhuids aangekomen.
Sleeperbus:
P1020761
In Vientiane wederom niet wetende welke bus we moeten nemen (via reisbureau nochtans heel de route geboekt), en niemand die ons echt wilde helpen. Uiteindelijk nog 3 uur gewacht voor een busje ons oppikte om naar een andere bus te gaan. Uiteindelijk na 17 uur aangekomen in Vangvieng:
P1020795

Direct een scooter gehuurd en de omgeving verkend. Dorpje is niet echt mooi, maar toeristisch is het des te meer. Vooral gericht op jongeren (18 tot 25), waar wij onszelf niet meer bij rekenen :). De omgeving zelf is wel mooi:
P1020767 P1020770
Nummer 1 hotspot, volgens Tripadvisor, is de Blue Lagoon. Viel wat tegen qua grootte en weer veel Chinezen, maar was leuk om te doen en te zwemmen.
P1020771 P1020773 P1020792
Ook was er toegang tot een grot. Zonder gids ofzo. Motto: succes en oh ja, zorg dat je niet verdwaald.
P1020779 P1020787

Savonds uit eten gegaan met uitzicht op de rivier. Altijd leuk als het donker is en je ziet toch niks. Eten was niet echt lekker, het bier gelukkig wel. Op naar de bars om te gaan stappen, yeeey. De eerste bar heette de warm up bar. Direct shotjes bij binnenkomst, happy hour cocktails, shotjes bij de bestelde cocktails en, als je drinken bijna op was, vulden ze je glas bij met sterke drank. Goede warming up. Voelden ons weer 18.

Daarna naar de welbekende Sakura bar gegaan. Tussen 8 en 9 gratis whisky en na 9 uur happy hour. Gelukkig waren wij te laat anders was het niet goed gekomen. Alsnog een feestje met ballonnen en bier. Vrienden gemaakt met twee Koreanen die geen Engels konden. Hoefde ook niet, praten ging toch al moeizaam. Na wat gedans en vertier lagen we rond half 12 op bed (ouderdom :) [en 12 uur is toch alles dicht, Laotiaanse avondklok.]
IMG-20160301-WA0002 IMG-20160301-WA0004 IMG-20160301-WA0017

Dag 48;
Vroeg eruit, al deed het wat pijn, om met de scooter de omgeving te verkennen. Er schijnen een aantal mooie grotten in de omgeving te liggen.
Speciaal plekje voor prinses Hedi:
P1020799
Bergjes:
P1020812
P1020813
De eerste grot waar we kwamen bestond uit twee: één waarvoor we moesten klimmen,
P1020823 P1020824 P1020825
En één waar je kon zwemmen. Dit was redelijk claustrofobisch
P1020828
Op naar de volgende, dit was een grotere grot. Een gids bood zich aan maar daar gaan we niet voor. In feite is het dan wel; oke, hier heb je een zaklamp en zorg dat je niet verdwaald. Succes. Grot zelf was erg indrukwekkend. We kwamen mensen tegen die zeiden dat zij een uur de grot in zijn gelopen en dat er geen eind aan kwam.

We zijn hierna verder en verder gereden tot we op het punt kwamen dat we toch om moesten draaien. We hebben vanaf dan besloten alleen nog voorbereid op pad te gaan :). Wel mooie plaatjes geschoten:
P1020840 P1020844 P1020847

Terug in het dorp even een douche gepakt en naar een bar gegaan waar ze de hele dag afleveringen van friends draaien en waar je lekker kan liggen. Prima plek om nog FF bij te komen :). Nog even heerlijk Massaman curry gegeten (favoriet!) en vroeg naar bed.

Dag 49:
Om 9 uur de minibus naar Luang Prabang, om van daaruit, hopelijk, direct door te gaan naar Nong Khiaw. De rit van 4 uur was verre van prettig, zeer slechte wegen en krappe zit plekken (en we waren nog niet helemaal hersteld). Aangekomen in Luang Prabang is er uiteraard geen bus meer naar Nong Khiaw. Snel een hostel gezocht, 100.000 kip, en een busticket voor de volgende dag geregeld.

Nog wat rondgelopen in Luang Prabang en rustig aan gedaan. Het was overigens echt nodig voor Eddie om een bezoek te brengen aan de kapper. Spannend :D
P1020848 P1020851 P1020854
Het was wel aangenamer dan ons eerste bezoek (tijdens chinees nieuwjaar). Nog wat uitzoekwerk gedaan voor Vietnam en de stad in gegaan om wat te eten. Eens een keer andere straatjes verkent, en wat denk je: wij hebben tijdens ons eerste bezoek echt wat gemist. Leuke restaurantjes en een super leuke bar; Utopia bar. Lag dus ook echt 50m van ons oude hostel. Groot volleybal veld, muziek, chill plekken, alleen maar jongeren. Dussss er weer in gevlogen :). De Peruaan bleek er ook weer te zijn dus gezelligheid alom. Enige jammere: half 12 gaat het dicht. Wat doet men dan?? Men gaat massaal met tuktuks naar een bowlingbaan net buiten Luang Prabang. Geen avondklok en flessen whisky en cola voor 40.000 kip. Iets te gezellig geworden (iedere keer missen is een shotje. Hedi heeft veel gemist.).
IMG-20160301-WA0014 IMG-20160301-WA0015 IMG-20160301-WA0013

Dag 50:
Ons nogal moeten haasten om op tijd te komen bij de minibus. Gelukkig net op tijd, maar nog half dronken. Geen fijne busrit. Uiteindelijk na 4 uur aangekomen op een supermooie locatie tussen de bergen en aan de rivier: Nong Khiaw. Het is hier wel wat natter en kouder, maar zo mooi! Een lange wandeling gemaakt tussen de bergen.
P1020861 P1020876 P1020880

Wilden nog wat grotten bezoeken alleen daar zaten wat jongeren geld te innen om er binnen te gaan. Zonder tickets, zonder tolbooth of wat dan ook. Nadat we zeiden dat we niet gingen betalen en doorliepen werd de sfeer wat grimmiger. Besloten dan maar geen grot te zien. Dit is dan ook echt een nadeel aan Laos: iedereen wil overal geld aan verdienen. 'Wil je een brug over? Betaal maar. Wil je de waterval zien? Betaal maar. Wil je een grot in? Dit is namelijk mijn grot, ik heb die geclaimd... Betaal maar. Wil je je scooter daar zetten? Betaal maar.'

Na het lopen in het dorp gegeten en nog wat geld gepint. We gaan morgen namelijk, na een wandeling naar de top van de berg, met de boot naar Muang Ngoy Neau. Moet nog mooier zijn, maar er zijn geen geldautomaten.

Dag 51:
Vroeg opgestaan om de twee kilometer klim (1,5 uur die-hard naar boven) te doen naar de 'panoramic viewpoint'. Uiteraard kost dit weer 20.000 kip de man, en daar krijg je dan een redelijk zware klim voor terug :). Lekker glad ook en wij hebben hier natuurlijk perfecte schoenen voor.
P1020914 P1020918 P1020920
Niet afdwalen, want er liggen nog bommen overal.. (1 na meest gebombardeerde gebied van Laos)
P1020886
Het uitzicht daarentegen was het waard!
P1020888 P1020889 P1020897

Terug naar beneden en doorgegaan naar de 'haven' en een ticket gekocht naar Muang Ngoy Neua (25000 kip p.p.). Tijdens het wachten kwamen er een aantal boten met supplies aan. Wat blijkt hier in Laos? De mannen zijn pussy's! De (vaak zeer oude) vrouwen doen al het zware werk:
P1020939 P1020940

De boottrip zelf was mooi, een uurtje krap zitten, maar de moeite waard.
P1020941 P1020943

Zoals iemand op een blog al aangaf (waardoor we hier zijn) is het nog mooier dan het eerdere dorp. Geen geasfalteerde straten, geen auto's, omringt door bergen en niet echt super toeristisch nog, al begint dat wel te komen. Er zijn eigenlijk al teveel restaurantjes en hostels om het kleine aantal mensen dat er komt ook te bedienen.
P1020953 P1020952

Een plekje gevonden in een, wat blijkt, supergehorig hostel. De rest van de avond wat gechillt en besloten voor de dag erna een bungalow aan het water te regelen.

Dag 52:
Bungalow was gelukkig zo geregeld. 60.000 kip, super uitzicht, goed bed, twee hangmatten en jawel... heet water!!! ( een rariteit in Azie)
P1020975 P1020976
Even ontbeten en geprobeerd een boot te regelen voor de volgende dag. Wat blijkt?? We vergissen ons een dag (nee niet door het schrikkeljaar) en kunnen hier een extra nacht blijven. Yeey.

Een wandeling gemaakt welke uiteindelijk 20 km lang bleek te zijn. 4 uur lang door de omgeving gelopen, met als eerste stop een grot en restaurantje. Uiteraard moesten we weer geld betalen wat ten goede zou komen van de community. Oké.
Zwemgrotje:
P1020989

wandelgrotje

P1020986 P1020993.

Doorgelopen naar het dorpje Ban Na, hier was het echt heel authentiek en slaperig. Hier kon je overigens zelf een donatie doen welke ten goede kwam aan de community. Aangezien we eens niet gedwongen werden hebben we hier netjes een donatie achter gelaten.
P1030012 P1030016 P1030029
Omgeving:
P1030005 P1020998 P1030022 P1030028

Bij terugkomst lekker gegeten (en een biertje verdiend)en een paar uur gelezen in de hangmatten.
P1030036 P1030037 P1030040

Wat een rust. Verder eigenlijk niet veel te melden, er is hier gewoon niks :). Oh behalve cockfights waar je 100 dollar voor moet inleggen om mee te doen... Een hostel kost dan 2 euro 50 p.p. per nacht en een hanengevecht kost je dan meteen 100 dollar.

Dag 53:
Zon, balkon, rust.
Dorpje 's ochtends vroeg:
P1030041
Nog even een cocktailtje en heet (spicy!) gegeten en redelijk vroeg naar bed (de 1000 hanen in het dorp schreeuwen je toch wel wakker om 04:00, en anders is het wel een gong midden in de nacht)
P1030046 P1030048

Dag 54:
Vroeg de boot gepakt naar Muang Khua, 4 uur varen over de Nam Ou. Hier verblijven we 1 nacht. Dan de volgende dag 3 uur met de bus naar Dien Bien Phu (Vietnam) en van daaruit nog 12 uur bussen naar Hanoi. Hiep hier hoera.
Dorpje zelf is wat minder mooi dan de eerdere twee dorpjes, en wordt vooral gebruikt als tussenstop van en naar de grens met Vietnam.
P1030052 P1030053
Jij gaat met ons mee.
P1030054
Dus als het goed is morgen Vietnam yeeey!
Over Laos: aanrader! Beste wat we tot nu toe hebben gedaan. Van mooie natuurgebieden en bergen, tot watervallen en grotten, tot uitgaansdorpjes, tot heerlijk chillen in Don Det. Kunen hier best nog langer blijven.

Oke doei

1. Mariska Broersma:
    1 maart 2016
    Leuk blogje weer. Laos lijkt schitterend! Hoop dat jullie net zo genieten van Vietnam.. Wij vinden het af en toe wel koud hier!!
    P.S. Zijn nu in Hué en vertrekken donderdagavond met de nachttrein richting Halong Bay en omstreken. Mocht deze informatie interessant zijn. :)
  2. Wim:
    2 maart 2016
    Fijne verhalen Eddie&Hedi, een verademing om te lezen / weg te dromen tijdens de middagpauze :-)
  3. Saskia:
    2 maart 2016
    Heerlijk verhaaltje weer om te lezen. Genieten zo te horen! En iedere dag op pad, stoere bikkels. Gelukkig houden jullie het dagelijkse drankje in ere ;) Ben trots op jullie! En nu hop hop naar Vietnam! Jaaaaaloeeeeers!!! Veel plezier met d'n familia! Xxx
  4. Bo:
    13 maart 2016
    Pas maar op dat je van al dat drinken geen spleetogen krijgt! Mogelijk mag je dan niet meer terug!
    Geniet er maar met volle teugen van.
    This is that ones in a lifetime.
    Ik lees veel over de tocht, hopelijk heb je ook wat tijd gevonden om wat van de plaatselijke gewoontes en hun huidige cultuur op te snuiven. Whisky vind je over de gehele wereld. Hoe men leeft in laos en Vietnam alleen daar waar je bent!
    Hedi, is jou ma trouwens ook niet in Vietnam geweest?
    Als jou pad het hare kruist, den dan even: "gans de wereld rond en overal vind ik jou terug. Mijn pad zal altijd het jouwe kruisen. Je bent deel van mij voor eeuwig. dikke knuffel."
    Trouwens een dikke knuffel van mij en vergeef me voor dat sentimenteel gedoe.

Bo & Chantal