Chasing waterfalls

22 februari 2016 - Bolaven Plateau, Laos

Zoals eerder gezegd: Kayakken leverde ons blauwe pleken op. Hedi heeft wederom de mooiste:
P1020682 P1020683 P1020684

Dag 44:
Er achter gekomen dat er in Pakse ook een Vietnamees consulaat is. En aangezien we 4 dagen met de scooter weg zijn, komt dat perfect uit! Dus eerst hebben we de rugzakken ingepakt voor de komende 4 dagen, zijn we naar de touroperator gegaan en hebben we onze backpacks daar weggelegd.

Korte uitleg over hoe een semi automatic scooter werkt en we zijn lossss.
P1020687

Visum aanvragen voor Vietnam duurde welgeteld 10 minuten. Kosten: 50 dollar p.p. . Op de dag dat we terug komen met de scooter kunnen we het visum ophalen en doorknallen. Hiermee besparen we twee dagen die we normal opnieuw in Vientiane door hadden moeten brengen.

Hierna zijn we vertrokken met onze kaart met korte uitleg om rond het Bolaven plateau te rijden. We doen de lange route van 3 nachten / 4 dagen. Ongeveer 300 km (wat later 500 km bleek na onze afwijkingen [lees: verloren rijden]). We komen dan langs veel watervallen en dorpjes en noem maar op.
P1020584

De eerste kilometers waren nu niet echt boeiend, tot we bij de eerste waterval kwamen, Tad Pasuam.
P1020562 P1020563
Hier lag ook een oud etnisch dorpje.
P1020568 P1020571
Onderweg nog gestopt bij een marktje. Hier durvden we niet te eten, dit was wel heel erg 3e wereldlandig.
P1020575 P1020578

Hierna na nog een lang stuk rijden, aangekomen op onze eerste stop, het dorpje Tad Lo, waar we voor 50.000 een huisje aan het water hebben. In principe kunnen we doorrijden, maar het ziet er wel relaxed uit hier:
P1020582 P1020588
Gezwommen bij een van de twee watervallen: Tad Hang
P1020579 P1020600 P1020605
Na het zwemen zijn we een rondje gaan lopen door het dorp, waar nog veel authentieke elementen zijn.
P1020591 P1020611 P1020612 P1020613 P1020625
's avonds heerlijk Thais gegeten en hierna vroeg gaan slapen.

Dag 45:
Vroeg uit bed en een wandeling gedaan naar Tad Lo, de andere waterval die er blijkbaar ook lag.
P1020628
Je kon er alleen komen via een geïmproviseerde ladder, steil langs de rotsen.
P1020630 P1020636
Na de klim heeft Eddie nog gezwomen, al was er een veradelijke stroming.
P1020645

Hierna via het olifanten verblijf terug gewandeld. Ook hier weer geketende olifanten die er erg zielig uitzagen en gewond aan hun poten. Geen foto's dus.

Toen onze tocht met de scooter verder vervolgd richting Sekong. Onderweg zijn we, op aanraden, gestopt bij een dorpje waar ene Mr. Hook een homestay (met trekkings etc.) bedrijft naast een koffie/tabak plantage. Hier koffie gedronken en van de waterpijp gerookt. Ook kindjes blijken hier al waterpijp te roken.
P1020651 P1020656 P1020657
Jong geleerd is oud gedaan:
P1020661
Het dorp:
P1020660

Voor de rest was er tijdens de 100 km lange rit niet veel te beleven. Zijn twee keer van de route afgeweken op zoek naar een waterval en een grote stuwdam; twee keer niets gevonden. Stond ook verder niet op onze kaart, blijkbaar met een reden :).
Ook nog bijna verdwaald daar in the middle of nowhere, google maps blijkt niet alle wegen te kennen...

Uiteindelijk aangekomen in Sekong. Hier was echt niets te doen en het zag er niet gezellig uit verder. Dus hebben we besloten door te rijden naar Tad Faek (Tad is dus waterval), waar een guesthouse zou zijn. Eenmaal aangekomen bij de redelijk mooie waterval
P1020691
bleek het hek, wat leidt tot de vier bungalows, dicht. Tot een of andere vage meneer het hek opendeed en ons binnenliet na verscheidene pogingen om ons verstanbar te maken. We kregen alleen een domme blik terug. Er was helemaal niemand en het zag er best creepy uit, midden in een bos.

Toch besloten hier te blijven, 50.000 kip per bungalow (met kampvuurplek), en nog even te gaan zwemmen.
P1020689 P1020686
Er waren wel wat andere toeristen bij de waterval zelf, maar die gingen allemaal weg. Hedi vond het al op het plot van een horrorfilm gaan lijken. Er was ook een eettentje, maar we hadden geen zin ziek te worden. Dit zag er echt niet uitnodigend uit. Dus... scooter gepakt en op zoek naar eten (er was dus echt niemand meer, zelfs de rare man was weg). Het dorp bleek 15 km verder en het werd donker (en we hebben ong. 50 vliegjes doorgeslikt). Er waren uiteraard geen restaurantjes te vinden.
De vangst:
P1020672
Resultaat:
P1020671 P1020673
{misschien hadden we twee bliken moeten kopen zodat we niet 1 ei per keer konden koken.. :-) ). Was zeer lekker!

Zaten we dan met twee, met onze fles alcohol om onze angsten te bedwingen ;-). Gelukkig kwamen uiteindelijk de vier Canadezen en een Peruaan erbij, die we eerder waren tegengekomen en hebben we uiteindelijk een super avond gehad. Muziek, vuur, eten en draaaaank.
P1020676

Dag 46:
Vroeg uit de veren om verder te rijden naar Paksong. Onderweg zouden we weer een aantal watervallen tegenkomen (goh..).
Tad Se Noy:
P1020694
Uiteraard krijgen wij het voor elkaar een afslag te missen en 50 km verkeerd te rijden. Dus ook weer 50 km terug :(. Onderweg weer een waterval gezien.
Tad Xekatam:
P1020702

Aangekomen bij Tad Tayicsua. Hier zijn 5 watervallen. Helaas is niet alles goed aangegeven en hebben we alleen 1 en 3 gezien. Afdalen naar 1 was nog best tricky. Maar zeker de moeite waard.
P1020706 P1020709 P1020710 P1020712
Toen verder gegaan naar de rest van de watervallen (2 t/m 5). Achteraf bleek dat je alles kan zien door een bepaalde route aan te houden. Geen idee welke...
P1020719
P1020721
Buikje intrekkennnn:
P1020720

Inmiddels was het 4 uur en besloten we door te rijden naar Paksong. Slechte beslissing. Paksong is een heel triestig stadje. Gelukkig wel een oké guesthouse voor 60.000 kip. Even Vietnamees gaan eten en daarna naar de kamer om wat te chillen. Morgen vroeg op voor het laatste stuk, wat het mooist zou moeten zijn.

Dag 47:
Rond 9 uur weggereden en al snel de eerste waterval tegengekomen, Tad Yuang. Erg druk, en iets toeristischer, maar daarom niet minder mooi:
P1020723 P1020729
Boven aan de waterval:
P1020732

Al snel kwamen we langs Tad Champi:
P1020733 P1020741
Hier kon je heerlijk zwemmen en een tube huren om rond te dobberen:
P1020739
Helaas werd het net deze dag bewolkt en besloten we om snel verder te gaan. Op naar Tad Fan, de hoogste van de Tadjes. 120 meter hoog:
P1020749
Besloten terug te rijden naar Pakse, een bus te regelen naar Vangvieng. In Pakse wilden we, na veel dagen zonder fatsoenlijke douche of bed, een iets betere accomodatie te betrekken. Het werd Champasak Palace hotel, het paleis van een vroegere koning van Zuid Laos. Prinses Hedi zal zich hier wel thuis voelen :).
P1020750 P1020755 P1020759
Uiteindelijk heerlijk geslapen en badjes gepakt. Dat was het waard (40 euro per nacht)!

Dag 48:
Uitgeslapen, om 12 uur uitgecheckt, visum opgehaald voor Vietnam yeeey:
P1020760
Verder vooral gewacht tot we half 9 's avonds kunnen vertrekken naar Vangvieng. Eens zien wat er zo speciaal is aan die Sakura bar waar half Laos met een Tshirt van rondloopt.

Oke doei.

1. Hannie:
    22 februari 2016
    Ziet er allemaal heerlijk uit mensen! En vangvieng is gewoon ordinair zuipen en vervolgens met je autoband VERzuipen in de rivier (niet echt doen natuurlijk maar vele gekke aussies gingen jullie daarvoor, hahaha) have fun pas op elkaar xxx