Inle lake, Tempels Bagan, Mandalay en af en toe naar de wc

28 januari 2016 - Mandalay, Myanmar

Dag 16:
Komen om 3 uur snachts aan in Kalaw. We hadden verwacht hier pas om 5uur aan te komen, dus dat valt een beetje tegen. Gezien Hedi nog steeds ziek is zo snel mogelijk op zoek gegaan naar een comfortabelere plek om ziek te zijn (lees wc nodig). Via een hulpvaardige man een super proper motel gevonden voor 16 dollar.

Aangezien we direct doorwillen naar Inle Lake (plaatsje Nyaungshwe) hebben we direct de "bus" genomen.
P1010479

Het werd een mini bus voor 9 personen. Op de achterbank had gelukkig al iemand overgegeven. Helaas hadden we dat pas door nadat Hedi haar hand erin had gezet, heerlijk. Naast Hedi zat een fijne vieze man pitjes uit te spugen in de auto. Qua vervoer hebben we nog niet veel geluk gehad in Myanmar. Maarja, het kost geen drol he, dus gewoon gaan.

Moesten weer uitstappen en overstappen in een ander busje. Hier konden 12 mensen in. Bagage op het dak. Ook hier hadden we een vrouwelijke medepassagier die spontaan uit de raam braakte. Vreemd detail: mensen kotsen hier in stilte, iets wat ons beiden niet lukt. Aangekomen moesten we nog een taxi nemen om op de eindbestemming te komen.

Het was een lange, barre tocht, maar de moeite waard. Je moet wel 10dollar betalen als buitenlander om dit gebied binnen te komen. Mooie propere kamer geboekt in Remember Inn hotel voor 10 dollar pp/nacht. Wij zijn klaar voor een paar dagen rust! :)

Dag 17:
Gaan fietsen rond het meer en naar de hot springs. Conclusie je kan niet rond het meer fietsen :).
P1010496
Gelukkig wel heerlijk 4 uur liggen chillen bij de hot springs.
P1010498P1010500

Onderweg heeft Eddie op een koe gereden. We noemden hem Ossie.
P1010485P1010489

Chilldagje dus.

Dag 18:
Hele nacht wakker gelegen door het super bezoek van salmonella. Alle plannen voor vandaag afgezegd en platte rust.

Dag 19:
Hedi voelde zich gelukkig al iets beter, dus we gingen voor een boottocht op Inle lake, 18000k per boot. Vroeg een Japanner of hij mee mocht.... Natuurlijk. Mutch (wtf) was de naam. Konden we mooi de kosten delen. Gelukkig zei hij niet veel :).

Boot was afrip (beter geboekt via ons hotel ipv van op straat bij een sjaggeraar). Wel mooie uitzichten over het meer.

P1010514P1010525  P1010531P1010540P1010551P1010552

Hierna nog een aanbevolen traditionele massage gehad. Gelukkig had Eddie de zwaardere vrouw, want ze gingen vol op onze lies staan. Speciaal maar goed. Van een sensuele massage was echter geen sprake.

Om 19:00 de bus naar Bagan gepakt (10uur), bleken onze Nederlandse vriendinnen van Yangon ook op deze bus te zitten. Ook in Myanmar is de wereld klein.

Dag20:
Electrische bike gehuurd en Old Bagan door gereden. Hier staan 4000 tempels, verspreid over een groot bos gebied. Dit gaf supermooie vergezichten, echt een aanrader.
P1010584P1010598P1010620P1010628

Drankje gedaan aan het water (de grote rivier Ayarwadi stroomt ook hier langs). Mensen wassen zich hier, aangezien stromend water niet vanzelfsprekend is. Meestal wassen mensen zich hier uit een, wat lijkt op regenput, en met emmertjes.
P1010636P1010637P1010778

Zonsondergang op een tempel bekeken, samen met de Nederlandse dames en een aantal mensen die zij hadden leren kennen tijdens een trekking van Kalaw naar Inle Lake (aanrader schijnt).
P1010640P1010660
Gelukkig waren er geen andere toeristen...
P1010659

Onderweg naar hostel uiteraard een lege batterij, stonden we weer stil! :). Kregen snel hulp van omstaanders en de verhuurders brachten snel een nieuwe. Ook deze keer weer zeer snel geholpen. Vriendelijke mensen!

Hierna gaan eten met de zonsondergang groep.

Dag 21:
Vroeg eruit om de zonsopgang te gaan zien. Uiteraard te bewolkt dus niets gezien. Normaliter stijgen er rond die tijd ook veel luchtballonnen op wat een magisch zicht zou geven. Niet voor ons dus..
P1010683

's middags de bus naar Mandalay genomen. Nylon hotel gevonden 18dollar per nacht. Prima deal. Hierna steak gaan eten in duur restaurant, hadden nog eens lekker westers eten nodig. Verademing!
P1010685

Dag 22:
Scooter gehuurd en eerst Mandalay verkent. Wederom tempels gezien en Mandalay hill beklommen:
P1010711P1010702
Hierna naar de U Bein Bridge gereden. Langste houten brug ter wereld (1,4 km lang). Dit ligt nabij Amarapura, een dorp dicht bij Mandalay. Erg mooie uitzichten!
P1010749P1010726P1010728

Er waren gelukkig ook een aantal barretjes met erg fijne toiletmogelijkheden.
P1010733P1010745

Het wemelde op een gegeven moment van de toeristen. Die kwamen voor 1 ding: een bootje huren en de ideale foto maken van de ondergaande zon met de brug op de voorgrond. Wij hebben dit schouwspel vanaf de kant bekeken met een koel biertje :).
Groeperen!
P1010756
Opstellen!
P1010767
Wij:
P1010766
Money shot:
P1010770P1010773
Uiteraard hierna zonder benzine komen te staan op de terugweg :). Ook hier supersnel geholpen door vriendelijke locals.

Dag 23:
Wederom een scooter gehuurd. Hier bijna direct op onze muil gegaan. Hedi kon gelukkig op tijd van de scooter springen. Eddie heeft een klein schaafwondje, niks aan de hand. Reed per ongeluk een eenrichtingsstraat in. Kan gebeuren.
P1010808
Hierna (voorzichtig) naar Min Kun gereden, 1,5 uur buiten Mandalay. Hier hangt de 2e grootste bel ter wereld.
P1010798
Er staan ook nog wat tempels en stoepah's, het bekende werk. Leuke rit naar dit dorp door allemaal kleine dorpjes, langs de rivier.
P1010781   P1010800P1010805
Verradelijk klimmetje, moest uiteraard ook op blote voeten van onze vrienden de monniken. Wel mooi uitzicht.
P1010802P1010782  P1010789
2 Oliftanten (bleken leeuwen te zijn):
P1010788

Dit was de laatste dag Myanmar. Hierna vliegen we naar Bangkok om door te reizen naar Chiang Mai (olifanten en jungle trekkings). Myanmar is een zeer mooi land! Super aardige mensen en ook van A naar B komen ging prima (afgezien van wat minder luxe). Helaas zelf wat pech gehad door ziekte etc..

Wat ons opvalt aan Myanmar en haar bevolking:
- mensen hun tanden zijn vuil door de kauwtabak (zoals in India). Soms kunnen ze niet eens normaal praten door de hoeveelheid tabak in hun mond. Overal liggen ook rode klodders op straat.
- mensen rochelen veel en halen hierbij met veel geluid snot uit hun neus (dit hoor je ook tijdens het eten etc.)
- mensen zijn heel vriendelijk en hulpvaardig zonder geld te verwachten
- het eten is merendeel van de tijd koud. Maar wel lekker. Wel lekkerder als het warm is denken we :)
- Mensen snappen niet hoe ze moeten bellen. Mensen houden hun telefoon niet aan hun oor en bellen altijd op luidspreker.
- Ieder dorp of stadje heeft tientallen winkels waar ze Huawei verkopen. Je kunt eerder een mobiele telefoon kopen dan een fles water in feite.
- Weinig tot geen spicy eten tegen onze verwachtingen in.
- Clocktowers worden hier verlicht met kleurrijke led-verlichting. Ze houden sowieso wel van ledverlichting en harde muziek.

Oke doei

1. Stefanie van buynder:
    28 januari 2016
    Wat een zalige verhalen! Zo jaloers dat ik ben! Buiten dan het ziek zijn! Is rot in die tropische gebieden.. Toch maar dubbel checken op eten dan!
    Ik weet sinds vandaag ook dat kleine peanut een meisje is! Dat jullie maar mee zijn met de updates van belgenlandje
    Veel plezier nog en vooral genieten daar!