De start van Hediland

7 september 2016 - Footscray, Australië

Hallo. Het is alweer anderhalve maand geleden sinds onze laatste bijdrage. Dit komt voornamelijk door het feit dat we in Australië eerst 5 weken in een auto geleefd hebben en daarna op Hawaii in de middle of nowhere. Ook ging Eddie's telefoon kapot en waren we alle foto's kwijt (ja incl de back ups) door een virus (deels hersteld dankzij aankoop laptop en Eddie IT master zijnde).

Inmiddels zijn we terug in Australië in Melbourne waar we een paar maandjes ons budget gaan proberen op te krikken :-).

Dag 174:
Australië! Eerste dat opvalt: vriendelijk personeel op de luchthaven. Helaas zijn we wel redelijk kapot, aangezien we maar een paar uur slaap hebben gehad.

Op naar de border security. Moesten onze schoenen 'declaren' aangezien deze 'vies' zijn. Douanebeambte: 'Oi kids'. Vinden het meteen leuk :). Stap 2: geld afhalen, dit lijkt niet te lukken dus dan maar Amerikaanse dollar omwisselen voor Australische. Op 100 dollar verliezen we er 30 WTF. Nu blijkt dus dat je bij het pinnen voor credit moet kiezen in plaats van savings of current.. (wat we tot nu toe altijd gebruikten).

In de entreehal allebei een simkaart gekocht (40dollar pp)
f13203525
en aangezien er geen ov richting Cairns gaat (zover wij ingelicht zijn) hebben we maar een taxi gepakt (32dollar). Dat doet meteen pijn qua prijs. Maar goed, dit hoeven we als het goed is maar één keer te doen.

Op naar Bucas court 10, waar Russel woont, onze host voor 3 dagen, die we dankzij Annelies (vriendin Hedi) hebben gevonden. Zelf is hij aan het werk (op een dive boot), maar zijn vriendin en 2 katten en 2 honden verwelkomt ons met open armen.
f13216640

Eerst maar eens naar de supermarkt om wat inkopen te doen. Wat een verademing! Westerse producten na 6 maanden: snoep, groenten, lekker vlees, kruiden, etc. Helemaal blij, en de prijzen vallen best mee! Wat boodschappen gedaan voor het avond eten. Dit gaat helemaal goed komen, Hedi sowieso helemaal in haar element.
f13274112

Savonds Russel ontmoet en fish tacos gegeten. Nog een klein rondje door de buurt gelopen, heel apart. Overal veel ruimte. Alles laagbouw. Komt heel Amerikaans over.
f13245632
Voelden ons niet helemaal op ons gemak bij die mensen thuis (hing een erg rare sfeer) dus een avondwandeling gedaan en terecht gekomen op onze eerste Australian Football wedstrijd. Apart spelletje :)
Hierna met onze host en hostess een drankje gedaan en vroeg naar bed (2u snachts), heel bizarre avond, laten we het daarop houden.

Dag 175:
Prima geslapen op een twijfelaartje en een dagje Cairns gepland. De bus gepakt voor 2,70 dollar p.p. en afgestapt in Cairns centrum.

f13302656 f13288128

Eerste dat ons opvalt: overal rare vogels (nee niet alleen Aboriginals). Bij de bushalte staan 2 bomen met letterlijk honderden vliegende vossen.
f13316101

Om 13:00 afgesproken met Lorenzo, die we in Indonesië hebben ontmoet, alleen iets te laat aangekomen aangezien we ons verslapen hadden. Met hem een ijsje gegeten (5 dollar voor 1 bolletje) en een rondje Cairns gedaan. Cairns zelf is niet de mooiste stad, maar gezellig is het wel. Zeker bij de Lagune, een soort gratis waterparkje met openbare toiletten, douches, kookgelegenheden etc. Kunnen we nog weleens gebruik van maken.
f13358400 f13371968

Pelikanen aant water...

f13427589

Weetje; je kan hier niet in de zee zwemmen wegens krokodillengevaar (of kwallen), hens al de gratis zwembaden aan de zee.

Aangezien Lorenzo terug moest met de ferry naar Green island, waar hij werkt,

f13399872

zijn wij de stad ingegaan op zoek naar een nieuwe bikini voor Hedi. Hierna rustig terug naar de bushalte waar, met zonsondergang al die vliegende honden op zoek gaan naar eten in de stad. Een waar schouwspel, en heel apart zo midden in de stad.

Terug aangekomen aan Raintrees (bushalte/shoppingcenter) zitten alle bomen vol witte papegaaien:
f13482304 f13508357
Verder 's avonds rustig aan gedaan met Russel en Andy en wat films gekeken, opnieuw een speciale ervaring.

Dag 176:
Om 5 uur opgestaan om op tijd te komen bij de ophaalplek voor ons duikavontuur op de Great Barrier reef. We gaan 3 dagen en 2 nachten mee naar het outer reef met Prodive Cairns.

Eerst even inschrijven bij de duikshop en hierna op naar de boot:

13626515_303994903322689_684455932128411852_n

waar we onze bak met materiaal kregen.

f13588928

We gaan met 32 mensen, 3 duikmasters, een kokkin en de kapitein.

13528726_10153458141301442_6315970009383344905_n

Hedi en ik kregen, na een uitgebreide briefing en een heerlijk ontbijt, hutje 7 toegewezen. Helaas een stapelbed, maar verder prima in orde.
f14052997

zonnedek

f13603136

eetruimte/relaxingtimes

f13659141

verzamelpunt voor start duiken

f13587200

We moeten eerst 3 uur varen richting het outer reef en er staat helaas behoorlijk wat wind. Er werd gewaarschuwd voor zeeziekte. En dat hebben de meesten geweten, o.a. Hedi (was gelukkig snel voorbij). De helft van de mensen lag te kotsen. De golven waren dan ook best hoog. Het genuttigde ontbijt ligt voornamelijk in de zee ;)

Er is ook een kotszakje van iemand op het zonnedek beneden op een vrouw gevallen ieeeuuuwww, maar wel een beetje grappig.

Uiteindelijk na 3 uur aangekomen bij Milln reef, Petaj spot. Hier gaan we om 11:00 onze eerste duik doen. We doen er de eerste dag 4 op zowel Milln reef als FLynn reef, onze duikplanning:

f14066816

We hebben dus géén duikmaster bij, want zij begeleiden de mensen die de duikcursus doen. Dus na een briefing, inclusief kompaswaarden die we moeten aanhouden, zijn we erin gegaan, 3 keer die middag.

f13918336

Was super mooi, alleen wel minder dan de Filipijnen helaas. De kleuren en de variëteit aan vis is minder dan we hadden verwacht. Gelukkig leken Hedi's oren ook redelijk genezen na het debacle in de Filipijnen.

Toch wel bumphead Maori wrasse gezien,

5916621047_39e67be3bf_b

flowrry cod,

flowery-cod-15852260

triggerfish,

clown_triggerfish images

grote schildpadden

13925002_10154005816038305_2363973465127769535_n

en jawel, 2 White tip reef sharks! (goed kijken hij ligt in het zand)

13907018_10154005814973305_1373781198577429452_n

Met de 4e duik, nachtduik, zijn we wel met een divemaster meegegaan gelukkig,

Even lichtgevende staafjes aan je tank bevestigen, zodat je bij de juiste groep blijft:

f13875333

en dan hop erin:

f13959744 f13999168

en hebben we weer nachtdieren gezien zoals slapende schildpadden, kreeften en garnalen. Maar jawel, Hedis oor begon toch weer op te spelen. Ineens begon het pijn te doen en leek het of water in haar oor bleef lopen. Dit gaf tijdens het klaren ook een raar borrelend geluid. Erg klote!

Hierna met z'n allen uitgeteld en vroeg naar bed.

f14018496

Nog wel even vermelden overigens dat het eten en de toilet en douche heel goed zijn. Top geregeld. De groep mensen is ook heel divers en gaat leuk met elkaar om.

Dag 177:
Vroeg opgestaan om de eerste duik te doen om half 8. Op hoop van zegen, i.v.m Hedi's oor. Dit bleek dus niet goed te gaan. Hedi uiteindelijk toch terug de boot op gegaan. Eddie een rotduik gehad, aangezien dat natuurlijk niet goed voelde.

Uiteindelijk hebben we op Flynn reef de plekken Tennis Court en Gordons Mooring aangedaan en heeft Hedi het nog een keer geprobeerd: zonder succes :(. Het duiken lijkt voor haar over....
Gelukkig, echt gelukkig, bleek het snorkelen op de plekken heel mooi te zijn, zelfs soms beter dan duiken. We hebben samen een snorkeltoertje gemaakt en o.a. een grote barracuda (1,5 meter) gezien

s-superior barracuda

en vlak daarna een grote haai,

download

spotted boxfish

Paddletail.

164592-Paddle-Tail-Fish-0

en veel veel veel meer,...

Verder gingen we door een soort doolhof van koraal, erg mooi! Mooiste van alle snorkels en duiken. Ons eerste echte mogische onderwatermoment.

Verder heeft Eddie nog 3 keer gedoken, o.a. gezien: grote school Bumphead Parrotfish, Hornsbill Turtle, Scissor Tail Sergeant,... .

Eddie moest trouwens zonder Hedi navigeren en met twee andere buddys. Hij kreeg het voor elkaar om hen naar de verkeerde boot te leiden, 200 meter verderop. Oops. Uiteindelijk terug gebracht, hangend aan een touw achter een klein bootje. Erg apart en vooral pijnlijk aan de handen.

Terwijl Hedi snorkelt met haar nieuwe snorkel crew. Veel vissen, haaien en schildpadden. Gelukkig voor Hedi lijkt ze snorkelen mooier te vinden dan duiken hier.

natuurlijk een paar zonsondergangen meegepikt

f13782149

De nightdive was een apart verhaal. We moesten het water in terwijl er 3 haaien rond de boot cirkelden.

Een kleine ronde gemaakt en een gigantische slapende schildpad gezien en de laatste 15 minuten onder de boot gehangen, kijkend naar de haaien die op luttele meters afstand om ons heen zwommen in het donker. Erg vette ervaring.

Hierna vroeg naar bed want 6 uur eruit voor de volgende 3 duiken / snorkelplekken.

Dag 178:
De laatste dag en wederom op Flynn reef gebleven, bij Traceys en Coral Garden. De eerste duik was niet zo boeiend, het was echt nog te donker en alles was vooral grijs en grauw.

De tweede duik daarentegen was de mooiste overdag duik. O.a. een grote Grey Reef Shark gezien

gray-reef-shark-info

die achter een school Barracuda's aanging, een hele grote school poepende Bumphead Parrotfish,

Bumpheaded-Parrot-Fish

Tonijn,

tonijn

een gigantische aal,

Giant-Moray-Eel-Gymnothorax-javanicus-Indonesia-Marine

en vooral veel verschillende scholen kleinere vissen.

Hedi heeft nog twee keer gesnorkeld en ook weer haaien, schildpadden, grote Bumphead Parrotfish, verschillende Rockcod en veel andere vis gezien. Gelukkig viel het snorkelen zeker niet tegen, maar uiteindelijk is het gewoon zwaar klote dat ze niet mee kon duiken natuurlijk.

3uur varen terug naar cairns iedereen uitgeteld:

f14025221

Rond 4 uur waren we thuis afgezet met de belofte om 's avonds een drankje te doen in de stad. Dit dan ook gedaan en erg gezellig gehad. Het goedkoopste was trouwens om, bij de Bavarian Beergarden, je bier per liter te bestellen.

We hebben dus 2 bier op allebei voor 62 dollar. Dat zijn geen grappen. Uiteindelijk afscheid genomen en netjes de bus naar huis gepakt (de rest ging door, maar wij zijn oud en moe (lees: het is stiekem ook veel te duur en we moeten nog even :-) ).

Dag 179:
Nieuwe dag, nieuw avontuur! De auto ophalen waar we tot 2 augustus mee gaan rondtoeren. Met de bus erheen gegaan en na wat administratie uiteindelijk de auto meegekregen.

13631535_1325454844149728_893930052024725659_n 13620026_1325454904149722_644102854686718297_n 13606733_1325454877483058_982022323692095091_n

Met stoelen, terrastafel, kookgerei, bestek en borden, een bed, gordijntjes, een wastafel etc. Het is een automaat en het enige wat even eng is: links rijden. Maar ook dat gaat prima!

f14176576 f14121216

Grappig weetje; richtingaanwijzer en ruitenwissers zijn omgewisseld, je kan je al voorstellen hoe vaak de ruitenwissers aan gingen,..

Rustig aangedaan, boodschappen gedaan: o.a. veel houdbaar eten, stukje vlees voor vanavond, afwasmiddel, doekjes, snoep, brood, beleg, etc.

ALDIIIII

f19003717

Wat een heerlijk gevoel van vrijheid!!! Totaal anders dan we in Azië gewend waren. Lekker zelf alles doen. Eigen muziek aan, autoladertje erbij, en gaan!

Op naar Daintree National Park, 2,5 uur boven Cairns, een nationaal park dus met regenwoud en blijkbaar veel krokodillen. De weg loopt langs een heel mooie weg langs de zee met heerlijke stranden, kliffen en bergen. Langs Trinity Beach even gestopt om een kijkje te nemen:
f14204480
Geen tropisch wit zand, maar eigenlijk gewoon een lekker strandje.

Uiteindelijk in Daintree aangekomen en, aangezien we blijkbaar te laat zijn voor de goedkope camping, zijn we gaan wildkamperen. Op een eiland, achter een trein waar ze suikerriet mee vervoeren, net uit het zicht van de weg.
f14321216 f14307333
Hedi heeft, in het donker, heerlijk gekookt: groenten, karbonade en aardappels. Ook het 5 liter pak wijn (15 dollar) is opengegaan natuurlijk. Erg gezellige eerste avond!

f14252672 f14279493

Dag 180:
Opgestaan en ontbeten op onze superplek. We zijn gelukkig niet gesnapt, aangezien er dikke boetes op staan. Er stonden wel mensen in een auto ons wat aan te kijken maar geen problemen gehad.

f14362117

Wel een hele mooie omgeving voor onze eerste ochtend

f14335232 f14349056

Hop naar een boot toer om krokodillen te spotten. 28 dollar p.p, dat doet pijn, zeker voor één uur in een bootje.

f14411110

de hond ging ook mee

f14719365

Gelukkig wel verscheidene krokodillen gezien! Vette beesten, maar bewegen deden ze niet echt :-), en het was wel een mooie tocht

f14441024 f14705792

krokodil aan het zonnen

f14551744 f14606981 f14843141

babyseizoen

f14774656 f14564869

zwemmende krokodil (links onderaan)

f14886848

op deze rivier zie je ook veel mooie mangrove bomen.

f14454720 f14677440

wat vogels gespot onderweg

f14969600 f15012544 f15026496

Hierna naar Mosman Gorge. Is een deel van het Daintree regenwoud, waar je ook kan zwemmen. Maar eerst even lunchen op een verlaten strand:
f15122176 f15176709 f15108485
Bij Mosman aangekomen kan je kiezen voor 10 dollar p.p. om de pendelbus te nemen of te wandelen een dik half uurtje, wij dus wandelend.

f15231872

Je kan hier vanalles meten

f15246533

hierna hebben we nog een wandeling gedaan maar dan nu door het regenwoud. Op zich leuk en hele mooie natuur, maar er waren eigenlijk totaal geen dieren. Ondanks dat we ervoor gewaarschuwd werden.

f15288517

tijdens de wandeling:

f15261248 f15302400 f15315584

je kon er ook zwemmen. daar staat het eigenlijk bekend voor

f15342848 f15329280

een paar bruggen om over te steken

f15398464

mooie uitzichten hier en daar van een heilige berg

f15441536 f15427077

gigantische bomen

f15485120 f15585280

en op het einde een verfrissend beekje

f15513472

We konden hier ook een lekker warme douche nemen, hebben we dan maar gedaan, want wie weet wanneer vinden we nog eens warm water.

Daarna doorgereden naar onze eerste gratis camping: Rifle Creek. Gelukkig was er nog plek, aangezien we redelijk laat aankwamen. Gratis campings zijn heel makkelijk te vinden dankzij de app Wikicamps.

f15696476 f15656256

Hedi weer een heerlijk maaltje klaargemaakt, dat we hebben weggespoeld met onze rode wijn (blijkt achteraf dus het fameuze 'Goone' te zijn, wat niemand lijkt weg te krijgen. Bij ons gaat het er toch prima in :-)).

Aangezien onze eerste gasfles op was klikten we er een nieuwe in: dikke steekvlam uiteraard. Paniek! Eddie stond al met de brandblusser klaar :-). Gewoon hendel terug naar boven geklikt zodat de druk van de gas was. We mogen erbij vertellen dat Hedi haar koel bewaarde en de held van de dag was.

Dag 181:
Een bezoeker op de camping

f15739200
Naar Port Douglas gereden. Een mooi, klein, toeristisch kustplaatsje.
f15769216 f15811456
De Flagstaff Hill opgewandeld naar een mooi uitkijkpunt

f15907397

f15853888 f15894080

de vuurtoren:

f15949061

Gechilld op een super relax en mooi grasveldje tegen de zee aan.

f15991621 f16062981 f16032197 f16005824

ook hier weer een massief grote boom

f15962816

Hier hebben we lekker zitten lezen, genoten van de zon en lunch gemaakt op de openbare kookpunten (vind je overal)

f16107328
Ook hier weer verbaasd dat het nergens is aangetast door vandalisme. Vragen ons af of dit in Nederland of België zou kunnen.

Hierna het strand van Port Douglas opgezocht. Helaas wat winderig, maar erg gezellig.

f16135360

Doorgereden net voorbij Cairns voor een camping voor de nacht. Onderweg nog gestopt voor mooie uitzichten

f16161664 f16189696 f16289280 f16259840

er lagen ineens overal stapeltjes stenen

f16231680

wij ook torentjes bouwen

f16259904

Aangekomen bij de Bobinda Boulders. De camping stond vol maar mochten ons gewoon voor iemand z'n caravan zetten. Ozzies zijn vriendelijk!

f16314839 f16316416

Dag 182:
De Boulders dan maar even opgezocht, nu we er toch zijn. En we er zoveel over hoorden in de avond. Korte ochtend wandeling langs een rivier en grote stenen, de Boulders...
f16358912 f16401152 f16430528 f16443520

Op de parking kwamen we een van onze mede kampeerders tegen, met hun helicopter achteraan op de wagen, het moet gezegd we komen hier wel veel helicopters en landplaatsen tegen.

f16472453

Hierna doorgereden naar de Josephine waterfall in Wooroonooran national park

f16457792 f16486720 f16528704

je kon er ook zwemmen, even twijfelen en dan,..

f16571968 f16614533

Daarna even een lunch met verse tonijsla voor opt boke hmmm

f16642752

daarna de falls.. (ja aan watervallen geen gebrek dit jaar):
Millaa Millaa waterfall

f16670592 f16712896

en de waterfall loop gedaan met nog 2 watervallen:

Elinjaa:
f16961638
Zillie:
zillie falls f16907269
We vragen ons af hoeveel watervallen we al hebben gezien :-).

Het landschap is hier wel heel mooi om doorheen te rijden!
f16865600 f16893248 f16852160 f16824640 f16810816 f16753989

Joey (vriend van Hedi) opgezocht op Etty Bay, waar je Casowary's kan spotten op strand. Wat ook meteen gebeurde. Toch oppassen want dit zijn zeer agressieve dieren.
f16990016

Tussen een groep farm werkers op hun vrije weekend: f17017856
Hier even bijgepraat en gechillt. Het strand zit vol backpackende bananenplukkers (collega's van Joey) die genieten van hun weekend (lees: comazuipen).

wel een mooi strand:

f17045568 f17032005 f17059904

Door gereden naar Mission Beach, heel mooi strand weer. Het is alleen net te fris om lekker te gaan zwemmen. Winter in Australië en al late namiddag:
f17101952 f17115520 f17088256 f17128709

En hop weer vertrokken naar de volgende camping. Paar uurtjes rijden. We moeten toch een paar kilometers zien af te leggen en willen nog best veel zien.

Camping gevonden boven Townsville, zodat we de volgende dag Townsville rustig kunnen ontdekken. Wel gezellige camping aan de zee met nog meer medereizigers.

f17208384 f17195200

ook hier weer bbq zone om te koken en picknicktafels om te eten

f17141760

de weg van auto naar strand langs bbq en eetplek:

f17181189

Ook super veel sterren hier. Enige nadeel: Eddie zijn gsm is hier gestorven. RIP.

ons gezellig busbedje:

f17155392

Dag 183:
Na wakker worden even het strand op voor een korte wandeling. Zalig!

Rustig ontbeten, opnieuw inpakken en vertrekken naar Townsville.
Super relaxe stad, hier wat in de zon gelegen, rondgewandeld, Hedi is naar de kapper geweest (aiaiai, maarja: 20 dollie mag je niet te veel van verwachten)

f17334400

en een picknick aan de zee.

f17265413
Wat een geweldige promenade, en zo'n layed-back sfeer. We snappen waarom iedereen hier wil wonen.

f17251136 f17278208  f17292544

Hedi haar nieuwe vriend:

f17305920

en ook hier een zwembad aan strand (kwallen gevaar)

f17319680

Op tijd vertrokken richting Airlie Beach (4 uur rijden), want daar brengen we de volgende dagen door. pakken we de zonsondergang al rijdend mee:

f17355136 f17378304 f17397765

Hier zijn ook de Whitsundays, een eilandengroep voor de kust van Australië welke we zeker gezien moeten hebben volgens de boekjes en andere reizigers. 's avonds rond 8 uur aangekomen en er bleek helaas geen gratis camping te zijn. Ook lazen we dat mensen hier niet happig zijn op kampeerders en zeker niet wildkampeerders.

Een betaalcamping vraagt hier 30 dollar voor een plek zonder stroom. Te duur. We hebben uiteindelijk een langparkeerplaats gevonden voor 8 dollar voor 24 uur!
Dan maar even eten eerst:
f17417413
Helaas na het eten toch vriendelijk verzocht te vertrekken of anders kans op een dikke boete. Fuck.

Uiteindelijk een gratis plek gevonden aan de kant van de weg (Bruce highway, de highway die in feite door heel Queensland loopt). Helaas is dit wel 60 km terug maar goed, je moet er iets voor over hebben. Uiteindelijk aangekomen en gaan slapen.

Dag 184:

even rustig wakker worden:

f17438597
Tijd om Airlie beach te gaan verkennen. Op het eerste gezicht een leuk toeristisch plaatsje. We hebben eerst een tour geboekt bij Thundercat, om in één dag alle highlights te zien. Het meisje wat het ons aansmeerde was op zich al een attractie, zeker aangezien op zeker moment haar borst uit haar shirt hing en ze hier niet echt mee leek te zitten. 'Waarom zeggen mensen dit niet gewoon? Is toch gewoon? Ik vind het heerlijk!' Okay.

Hierna nog even naar het strand gegaan, Hydeway beach.

f17465856 f17480320 f17493957

Wederom een mooi Australisch strand :-). Hierna terug gereden naar een andere camping, een soort ongeautoriseerde hippie camping. Aangezien we in het donker aankwamen zijn we redelijk snel gaan slapen.

Dag 185:
's Ochtends bleken onze buren Nederlanders te zijn dus eerst daar even een praatje mee gedaan en ontbeten. Hierna naar het strand gegaan: Dingo beach en opnieuw Hydaway. Deze laatste is toch het mooiste.

's Avonds weer naar de hippie camping en wijn gedronken met de mede hippiemensen aan het kampvuur daar (5 dollar voor een warme maaltijd). Het is eigenlijk gewoon een man die op zijn stuk grond toeristen laat kamperen en elke avond kampvuur en eten voorziet.

Dag 186:
Vroeg opstaan om op tijd er te zijn en moeten een uur rijden van onze gratis parking, We kunnen noteren dat Hedi niet echt een vroegevogel is

f17531904
Eindelijk op pad met de Thundercat boot (de dagen hiervoor was hij uitverkocht).

f17545984
Allereerst op pad

f17560128 f17613568

eerste stop is een snorkelspot naast een sandbar,

f17667648 f17681152

stingersuit aan en gaon:

f17653509

helaas nog niet echt bijzonder, al is de sandbar wel een mooie ervaring. Het water was vooral heel erg koud :-).

Onderweg naar de tweede snorkelspot nog dolfijnen tegengekomen. (wel goed kijken hoor)

f17735488

De tweede snorkelspot was wel leuk: hier waren twee hele grote Wrasses en andere scholen vis waar je tussen sprong. De vissen worden daar wel dagelijks gevoerd, maar dat maakte het niet minder leuk :-). je werd helemaal omringd door vissen en ze kwamen super dichtbij, vette ervaring.

f17997632 f17956224 f17846149

heel mooie omgeving ook om even te vertoeven:

f17790272 f17915264

Na een heerlijke lunch en even opwarmen in de zon

f17873536 f18051840 f18064192

was het tijd om naar het hoogtepunt te gaan: Whitehaven beach.

f18539909

En een hoogtepunt was het. Eerst een kleine wandeling naar het uitzichtpunt. Foto's zeggen genoeg:

f18265856 f18293568 f18306496 f18361344 f18373952 f18347653 f18403397

Hierna het strand op.

f18443525

Het mooiste strand dat we beiden ooit gezien hebben. Uitgestrekt, wit zand, helder water, niet te druk:
f18566208 f18579520f18606656 f18657472

mooie wandeling terug naar de auto

f18765952 f18712261

's avonds frietjes gegeten en doorgereden richting het zuiden. Rijdend over Bruce highway in het donker hadden we te vroeg door dat we door één of ander klein dorpje reden. Bij het tweede bord '70' waren we net aan het afremmen toen ineens: zwaailichten. Fuck. Resultaat: 243 dollar boete. Heel fijn. Ook de topless bar bij de gratis camping waar we later stonden kon ons humeur toen even niet verbeteren. (achteraf gezien hadden we wel spijt)

Dag 187:
Dag gereden naar Hervey bay, maar aangezien we ons boete contant moeten betalen in Queensland zijn we eerst naar Mackay gereden.

het politiebureau

Verder een laaange afstand (10 uur ) afgelegd waarbij het ook nog eens steeds harder ging regenen.

's avonds aan de kant van de weg gestopt aan weer een gratis camping.

Dag 188:
Aangekomen in Hervey bay: kutweer helaas, geen walvissen of Fraser Island. Hier wilden we normaal 2 dagen kamperen. Het is het grootste zandeiland ter wereld, met dingo's, veel 4wd off road rijden en één van de mooiste stranden van Australië. We hebben wel de blog gedaan, de was

f19016256

en boodschappen doen bij de Aldi, waar veel Nederlands eten werd gepromoot.

f18975173 f18989376

's Avonds doorgereden naar een campingplek met warme douche (2 min en dan 3 min niets, maar toch zalig na al die koude douches) en hier een lange, gezellige avond gehad met onze Duitse buren. Uit een van de campers werd er naar ons geroepen dat we stiller moesten zijn,... dat voorspelt niet veel goeds...

Dag 189:
Regen regen regen, een kater en ook nog eens ruzie met onze andere buren: een ouder stel. Blijkbaar maakten we teveel lawaai, waren we onbeschoft, hadden we homomuziek, etc. Prima. Op aanraden van de Duitsers zijn we naar Rainbow beach gereden waar dezelfde soort stranden en natuur zouden moeten zijn als op Fraser Island.

f19044928 f19059584 f19030144

Rainbow beach was vooral nat en winderig. Helaas.

Onze eerste wilde kangaroo gespot! En deze lag eens niet dood aan de kant van de weg gelukkig.

f18919808

en deze schattige vriend gespot

f18891776
Beginnen toch te merken dat het weer slechter wordt naarmate we naar het zuiden rijden. Doorgereden naar een kleine camping, onderweg naar Noosa. modderveldje als camping...

f19087808 f19074309 f19101701

Dag 190:
Aangekomen in Noosa heads, op een zondag. We hebben onze auto geparkeerd op de top van een heuvel bij een viewpoint en zijn van daaruit naar beneden gelopen.

f19115456 f19145664

Eens beneden aangekomen aan het strand was het weer was al wat beter, gelukkig,

f19213440 f19199808 f19295168
en echt iedereen hier zat met surfplank in het water. Jong tot heel oud. Echt mooi om te zien, en een goede sfeer ook! Er was een surf wedstrijd aan de gang, even naar de surfers zitten kijken.

f19349637 f19282176 f19403328
Na even genoten te hebben van de surfers en het strand zijn we het nationaal park ingelopen richting Devils gate.

f19361920 f19513984 f19555840

f19417541

Volgens een ranger zat er ergens een wilde koala, dus goed uit je doppen kijken. De wandeling was supermooi en even later: onze eerste koala!

f19431424 f19486208

Om 15:00 hadden we overigens een sollicitatiegesprek over skype, met onze hosts op Hawaii, waar we gaan werken. Ging prima, in de bosjes achter het toiletgebouwtje, om boven het lawaai van de golven uit te komen :-). We zijn in ieder geval aangenomen en gaan werken op een eco retreat, voor wat eten en accommodatie

Verder gelopen richting Dolphin point vanwaar we op een afstandje bultruggen konden zien, het moet niet gekker worden.
f19527104 f19610496 f19636800

aangekomen op het uitkijkpunt,

IMG_20160717_151704 IMG_20160717_151213 IMG_20160717_151146 IMG_20160717_151112 IMG_20160717_151106 IMG_20160717_140426 IMG_20160717_140406

Door de jungle teruggelopen,

IMG_20160717_160830 IMG_20160717_160459

richting de auto en 's avonds nog even een rondje door het dorp gemaakt en op naar de volgende camping.

Een rare camping waar mensen echt woonden in oude, tot huis omgebouwde stadsbussen en zeiltenten om een rond grasveldje waar iedereen zijn auto rond zet.

f19649669 f19662912

Dag 191:
Op naar Mooloolabaa beach. Strand hangen! Boekje lezen, zonnetje pakken. Voor zwemmen is het net te fris helaas.

f19690816 f19704448 f19809920 f19744645

Bij de surfclub een flesje wijn besteld voor nog geen 20 dollie, en hij was nog lekker ook. Iedere kustplaats kent wel een surfclub. Dit klinkt heel leuk, met surfdudes en beachbabes enzo, maar is vooral een plek waar ouderen hun pensioen komen vergokken.

f19771264 f19784645

's Avonds steak met aardappelen á la kofferbak. Heerlijk!

f19822149 f19888448

Dag 192:
Op naar Redcliffe, net onder Brisbane om bultruggen te gaan spotten. Van ongeveer mei tot november migreren deze beesten richting het zuiden, langs de oostkust van Australië. Grote kans dus om er een aantal van dichtbij te zien.

Onze boot in de ochtendmist (hopen dat het opklaart :-))
f19912576 f19937088

f19950533

Wat hebben we gezien? Een hamerhaai, dolfijnen en jawel: bultruggen op nog geen 10 meter afstand! Helaas voor ons sprongen ze niet uit het water, maar alsnog was het vet om deze giganten van dichtbij te zien. Helaas mochten we niet met snorkel en al het water in ;-).

f20099136 f20221888 f20235584 f20289344 f20316288 f20399808

Onderweg terug naar de haven op de verder prima boot:f20477061

Hierna doorgereden naar een camping net onder Brisbane waar we hebben afgesproken met Leslie, die we kennen uit Indonesië. Zij reist van zuid naar noord en precies hier kruisen onze wegen. Avondje met veel wijn en ophalen van herinneringen.

f20556293

Dag 193:
Met z'n drieën Brisbane gaan verkennen, startende bij. Mt cooth, waar je een mooi zicht krijgt over de stad.
f20697605 f20612224 f20626368 f20669888 f20683584
Hierna op zoek gegaan naar een gratis parkeerplek in de stad, we blijven low budget backpackers enzo, en uiteindelijk gevonden aan de rand van het centrum. We zijn richting de rivier gelopen, ook hier wel geweldig ingericht met zwembaden, een gratis ferry, goede wandelpaden en vooral mooie uitzichten op de stad:
f20724928 f20754176 f20769088 f20839040 f20866560 f20782149

wife number 2

f20880453 f20894144 f20908544 f20936000 f20950528 f20964101
We zijn rond gaan varen met de ferry en hebben zo mooi de stad kunnen bekijken:
f21005056 f21071233 f20977472 f21142656 f21185280 f21226752 f21240832 f21297280 f21351872 f21407296

Centrum ingelopen naar een markt met veel internationale producten:
f21421189
Winkelstraat ingelopen

f21435264 f21449920

er wou er eentje winkelen

f21464448

en via een mooie brug terug richting de auto.

f21478592 f21519360 f21546176 f21560256 f21601536 f21615168 f21629248 f21573701

over de brug een mooi uitzicht langs de andere kant op de stad:f21702656 f21683269

Aangezien de dames moe waren zijn ze met winkelwagen mét privéchauffeur richting auto gereden.
f21716741 f21758656
Eddie z'n gisteren gekochte zonnebril was overigens alweer kapot na 1 dag. Weten niet op hoeveel de teller staat, maar we zijn de 10 al lang gepasseerd.

f22130885

's Avonds naar dezelfde camping gegaan en zelf hamburgers gemaakt en nogmaals een gezellige avond gehad met Leslie en een Zwitserse. (beste hamburgers eveeeeerrr)

f21813440 f21855296

Dag 194:
Op naar Warner brothers movie world!!

f21882560

Hier hadden we in de eerste week al kaartjes voor gekocht, samen met 3 andere parken, via een aanbieding. De gold coast, waar we nu zijn, staat namelijk bekend om zijn attractieparken. We hebben kaartjes voor Warner brothers dus, Paradise Country (Koalas en Kangaroos), Sea World (zonder orca shows.) en Wet 'n Wild (zwembad pretpark).

Eerste dag WB dus: Deceptie. Het zag er leuk uit vanop de parking

f21869632

Bijna alle leuke attracties waren dicht, o.a. 4 van de 6 achtbanen. Kost je normaal 80 dollar, f*&*^$&ing afzetters,. Een paar attracties waren wel leuk, maar we waren na 2 uur alweer weg. Hebben wij weer :-(.
f21896256 f21950597

gesloten :(

f21910592

hebben nog wel super helden gezien en een catwomen show (slecht geacteerd niet normaal)

f21936960 f21992256

Dan diezelfde dag maar naar Wet n wild, wat er praktisch naast ligt. Dit gelukkig supervet!! Superleuke glijbanen waaronder 1 waar je in een soort capsule moest staan tot er werd afgeteld en de vloer onder je voeten vandaan verdween en je zelfs zo snel gaat dat je een looping maakt in een glijbaan.

enthousiast bij aankomst:

f22020032 f22047040

de machtigste glijbaan ever. 3,2,1 BAM (zwitserland you ve been overruled)

f22102853

een paar van de vele opties glijbanen:

f22006592 f22074624 f22116736

natuurlijk ook een relax badje

f22060421

Hierna weer terug naar diezelfde camping waar Leslie ook maar weer naartoe kwam ondanks dat we al afscheid hadden genomen :-). Het is de enige, goede, gratis camping in de buurt dus ja, ideaal eigenlijk.En Leslie is een toffe.

Morgen naar Paradise country en dan naar Sea world!